Content

Kenapa Orang Kita: Tak Reti Bagi Signal?

Sunday, December 5, 2010
Assalammualaikum semua. dah ready nak baca entry Zul kali nie? betul dah ready?? ok2...

entry Zul kali nie Zul nak tanya pendapat readers semua tentang satu masalah yang dihadapi oleh kebanyakkan orang kita, yang Zul perhatikan dari kecik sampai besar, makin menjadi2...

KENAPA ORANG KITA TAK RETI BAGI SIGNAL?



maybe bagi readers laen, mende nie adalah mende yang remeh dan sangatlah tak penting. tapi bagi Zul, mende nie sangatlah menyakitkan ati.

pernah tak masa korang drive, di lane kiri, dan lane kanan kereta laju dan tak putus, tiba2 keta kat depan korang slow dengan tiba macam nak benti, and then dengan sesuka ati bapak die yang bayarkan roadtax die, membelok ke kiri tanpa memberi signal. Zul xtau apa perasaan korang, tapi perasaan Zul pada waktu adalah terkelu, menahan marah dalam keta. sebab kalo jerit pown bukannya die dengar.


and pernah tak korang experience, time korang tunggu opportunity nak kuar dari simpang tiga, tapi keta dan moto tak putus kat jalan. sambil korang dok tenung keta yang lalu depan korang mengharap ada yang membalas tenungan simpati anda dan memberi peluang kepada anda untuk get in the lane, tetiba ada satu hamba Allah ni, dengan perasaan macam bagusnya, membelok masuk ke kiri, ke jalan anda tanpa memberi signal. bersyukur juga, sekurang2nya ade kesempatan untuk get in the lane, tapi kalo die kasi awal2, tak ke dari awal kite leh masuk lane tuh...?

pernah tak korang drive kat highway, and korang tengah memecut dengan jayanya di lorong sebelah kanan, dan dengan tiba2 kereta di lorong kiri masuk ke lane anda dan anda terpaksa membrek mengejut. yang bestnye die masuk dengan selamba di lane anda tanpa memberi signal, dah la tuh, bila masuk, bawak dengan sipootnye..tidakkah anda merasa seperti anda disipootkan?? tidakkah kereta itu mempunyai side mirror?


and satu lagi situasi. tengah anda best2 beratur dalam traffic jam yang tiada penghujungnya, and then kereta di lorong anda bergerak, anda pown merasa lega. and tiba2 ada sebijik keta dilane sebelah masuk ke lane anda dengan tidak semena2, tanpa memberi salam, mahupown signal, anda terpaksa membrek mengejut demi memberi peluang dengan sopannya kepada beliau..

Zul cakap semua situasi tuh sebab Zul pernah berada dalam situasi tuh. kadang2 tuh ada waktu Zul tak berapa kesah. tapi ada waktu tuh rasanya macam teringin sangat nak tampor driver tuh.. kalo die buat dengan berhemat, kita akan memberi peluang dengan ikhlas. kalo die wat dengan perasaan yang hanya dia sorang ja kat jalan tuh, tak ke free2 kena carot, esp dengan aku. cuba bayangkan kalo lebih dari 44 kali die wat perangai macam tuh (which Zul rasa memang akan lebih dari tuh), tak ke carotan yang die terima akan termakbul..ada waktu kita baek, kite doa la yang bebaek kat die, waktu kita xberapa baek..?huhu


haa, moral of the story, kalo korang rasa sejak dua menjak ni korang rase bebal semacam, rezeki makin mahal, asyik susah hati, cuba korang renung balik, ada tak korang wat mende yang menyakitkan ati umat laen, dan membuatkan mereka mendoakan yang tak baek untuk anda. Zul cakap untuk memuhasabah diri sendiri yang penoh khilaf neyh. sama2lah kita saling tegur-menegur kerana memang menjadi tanggungjawab kita. dalam surah al-’Asr Allah SWT berpesan: Demi masa! Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian, melainkan mereka yang BERPESAN-PESAN dengan kebenaran dan BERPESAN-PESAN dengan kesabaran..

panas sejuk panas sejuk blog Zul neyh, huhuhu..kalo readers laen ade mende yang nak dishare bersama, jangan segan2 kasik komen kat bawah nie yerk..

16 comments:

Bungasunti-Maternityandnursing at: December 5, 2010 at 10:15 AM said...

cuti hr tu byk kali nk xcdent sbb org2 cni

Anonymous at: December 5, 2010 at 10:46 AM said...

sy tak suke btl kpd pemandu yg konon2 cam bgs tak bg signal..mentang2 sy pompuan... :P

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 10:46 AM said...

kan, kite lupa yang ade org len jugak atas jalan tuh kadang2..huhu

caliph shuriken at: December 5, 2010 at 11:23 AM said...

diorg nk jimat bateri tu :p

-Incek Fik- at: December 5, 2010 at 11:32 AM said...

Orang kat Beijing ni pon serupa payah nak bagi signal...

Sedangkan tali pinggang pon rileks jer pemandu teksi tak pakai...

Nie aku sendirik punyer pemerhatian la...

Ingatlah orang tersayang.. Anda mampu mengubahnya!!!

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 11:32 AM said...

kan, zul pown pikir mende yang sama gak...next time kena pasang generator kat bonet...

zikeryhassan at: December 5, 2010 at 11:54 AM said...

aku pun hangin kalau orang tak reti nak bagi signal ni. walapun pun bukan aku yang drive

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 11:58 AM said...

betol2...

Anonymous at: December 5, 2010 at 1:53 PM said...

menciii!!! org x syg nyawa

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 2:51 PM said...

memang, bukan stkat xpikir nyawa sndrik..nyawa org len pown...

Unknown at: December 5, 2010 at 3:28 PM said...

atok ponah alami situasi samo...nasi baik atok tak bawak senapang besamo...

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 3:48 PM said...

hahaha..kalo x, lagi menarik entry zul ni atok...

Cik tikah at: December 5, 2010 at 3:59 PM said...

sebab tu aku x suka bawa kete. ade je lesen tpi malas n takut nak bawa kete. sgt menyakitkan hati dgn sikap org mlysia bawa kete!

Zoulhusni:My Emancipation at: December 5, 2010 at 4:03 PM said...

huhu..sampai mcm tuh skli ye..huhu

Hanafi Haron at: December 5, 2010 at 11:36 PM said...

pemandu2 malaysia mmg berani mati..hu2..ingtla,nyawa ada 1 aje..bkn 9..hu2

noa at: December 6, 2010 at 5:52 PM said...

sabar je la kalau kne face kes2 camni